Disclaimer

:: Declaration of images are the intellectual or personal property, image usage is strictly prohibited without the written consent the blog owner, Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image::

sebarang penggunaan gambar atau entry peribadi di dalam blog ini tanpa keizinan untuk tujuan peiklanan atau jualan adalah dilarang sama sekali

Friday, December 8, 2017

Perkembangan Marissa 5 tahun

Assalammualaikum...






Hari ni aku nak update perkembangan marissa 5 tahun
19/12/17 marissa genap 5 tahun
kalau ikut fizikal marissa agak besar macam budak darjah 1 
orang lah yang selalu cakap
nak masuk 6 tahun ni aku  rasa happy dan lega marissa dah boleh membaca


Agak terharu sebab aku harapkan dia boleh membaca seawal 4 tahun 
tapi semua nya perlukan usaha,doa dan tawakal
dannn....kesabaran yang tinggi
kadang boleh hilang sabar jugak sebenarnya
yela kita parent pun tak sempurna
bergantung pada keupayaan kanak-kanak itu sendiri jugak sebenarnya
Agak sukar sebab marissa pada mulanya tak suka membaca
nak main je
itu memang naluri kanak-kanak kan
mungkin silap aku jugak agak keras pada awal nya dengan marissa
sampai kan aku terpaksa "stop" dari  mengajar marissa membaca
just nak bagi dia ruang supaya dia tak sakit hati dengan aku
sebab ummi nya kurang sabar dengan dia.

aku minta bantuan  teacher marissa untuk ajar dia membaca 
dan bagi sokongan supaya marissa minat membaca
Alhamdullilah mula menampakkan hasil
so far  setiap hari waktu malam aku teruskan mengajar marissa membaca
untuk bahasa malaysia aku ajar guna buku bacalah anakku
untuk english aku suka buku peter and jane 

Tapi ada caranya jugak untuk bagi dia minat membaca tanpa paksaan
Untuk "tricky" marissa membaca aku kena pandai ambil hati dia
setiap hari aku peluk cium dia bagi kata-kata semangat kat dia
waktu malam aku bagi dia tengok rancangan kegemaran dia untuk setengah jam sebelum mula membaca
makan malam dulu
kemudian  membaca dalam 15-20 minit
lepas tu dia boleh sambung tengok rancangan dia semula
aku buat rutin membaca setiap malam
selang seli baca buku bahasa melayu dan english
alhamdullilah dia dah boleh ikut rutin
dugaan marissa setiap kali nak buka buku medina kacau nak jugak perhatian
kesian jugak marissa tak dapat fokus

Untuk persediaan marissa  sebelum darjah 1
Sejak marissa dah boleh membaca ni
aku dah boleh susun atur plan untuk marissa tahun depan
antara nya aku dah masuk kan marissa ke kelas mewarna dan art 
(MUZART ART LEARNING CENTRE) kat seri alam
Marissa suka melukis
itu yang aku perasan
so aku nak asah skill tangan dia dengan kemahiran mewarna
dan juga aku nak marissa belajar fokus bila buat sesuatu

Target aku sebelum darjah 1 marissa mesti mahir menulis dan membaca jawi
sekurang-kurangnya asas mesti ada
Aku juga daftarkan marissa kelas swimming untuk tahun depan
bukan apa...
berenang macam terapi bagi dia
nanti kata asyik belajar je kan
so aku bagi dia enjoy (^_^)
Kelas seni kat Muzart tu pun nak bagi dia enjoy jugak sebenarnya
sambil itu teacher dekat muzart tu mostly speaking english
so macam bonus jugak marissa pergi kelas tu
dia boleh dengar dan praktis english jugak



Secara personal aku rasa penting nya persediaan anak dari segi mental danfizikal sebelum ke darjah 1
sangat penting bagi anak-anak kita merasa "yakin" dengan kebolehan dan keupayaan diri sendiri
seperti kemahiran membaca,mengira,menulis,mewarna dan melukis
aku takde mention supaya anak jadi genius
bukan ye harap jangan salah faham ye (^_^)


Untuk kemahiran mengira buat masa ini
aku dan suami mungkin akan bimbing dia
so far aku tengah servey kelas kemahiran matematik macam kumon
tapi aku belum buat keputusan lagi



Personaliti Marissa
Marissa maksud nya yang lemah lembut
Safiyyah pulak sahabat yang baik
Marissa seorang yang periang kadang-kadang pendiam jugak
suka berkawan ,suka aktiviti kejar-kejar
Mudah dipujuk
Baru-baru ni marissa tengok cerita "Sekali lagi"
Lakonan mia sara,shaheizy sam dengan lisa surihani
sekali tu aku tengok marissa bergenang airmata,menangis hiba sebab dia sedih tengok cerita tu
ye hati dia sensitif huhu
Marissa memang seorang yang aktif suka menari
dia juga sayang medina tapi kadang dia marah medina dia naik tangan jugak hihi
kadang kalau medina buat salah
aku marah medina
so acah-acah nak pukul medina or nak letak medina kat bilik sorang-sorang
ala aku acah-acah aje lahh hehehe
marissa pertahan kan adik dia
pernah dia menangis merayu jangan hukum medina
medina pulak sejenis muka selamba huhu
marissa cakap kalau adik kacau kakak takpe biar je
dia kecik lagi dia tak paham huhu
tapi bila dia hilang sabar dia marah jugak hehehe
lagi marissa mudah mengalah dengan adik dia
aku selalu cakap " play together,share your toys"
dah macam motto pulak dah sebab tiap kali aku ulang
marissa pun ulang jugak hahaha
nasib baik dia paham
medina ni tengah nak bagi dia paham
sebab dia baru 2 tahun


Baru-baru ni marissa suka tengok you tube Rachel and Kaycee
aku pun suka tengok jugak
lagi satu marissa dah mula speaking kat rumah disebabkan Rachel and Kaycee ni
Speaking Rachel and Kaycee sangat mudah difahami
Which is good right?
marissa suka cakap depan kamera handphone cerita la pasal apa-apa yang dia suka
yang penting dia yakin diri
Baiklah itu sahaja untuk kali ini
just nak cakap ni , maaflah
blog aku kadang mungkin membosankan untuk dibaca
Tapi blog ni amat bermakna bagi aku
tempat aku mencurah hati , pengalaman , serta simpan kenangan
harapan aku kalau korang rasa blog aku takde "isi"
maafkan la ye (^_^)
Ini belog "mak-mak" hehehe
See you then....


Salam Sayang
Sulinda













No comments:

Post a Comment

Designed by UMIESUEstudio 2014