Disclaimer

:: Declaration of images are the intellectual or personal property, image usage is strictly prohibited without the written consent the blog owner, Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image::

sebarang penggunaan gambar atau entry peribadi di dalam blog ini tanpa keizinan untuk tujuan peiklanan atau jualan adalah dilarang sama sekali

Thursday, October 12, 2017

SOLAT AWAL WAKTU

Assalammualaikum readers..

Apa Khabar ...
Waktu ni macam tengah lapang sikit
So aku teringin nak berkongsi sedikit tips atau sedikit pengalaman sendiri 
Aku nk cerita pasal macam mana nak mengurus waktu solat awal waktu
terutama bagi ibu-ibu yang anak-anak masih kecil
yang sentiasa terlewat waktu solat kerana bekerja atau suri rumah tangga sepenuh masa
dan ketika kita keluar berjalan di pusat membeli belah atau bercuti ke mana sahaja



Point aku solat awal waktu
solat walau di mana kita berada
terlebih dahulu aku nak mintak maaf jika apa yang aku kongsi ni kalau ada yang tersilap
aku mintak maaf
aku menulis berdasarkan pengalaman sahaja


Ok

Bagaimana kita nak solat awal waktu?

Perkara asas mind set ,sikap kita terhadap solat yang wajib 
macam mana kita nak memotivasi kan diri kita terpulang pada diri kita sendiri.
bila kita dah biasa insyaAllah kita rasa solat awal waktu buat kita lebih banyak masa
sebab kita dah awalkan waktu solat yang wajib
biasa nya kita dah tahu dah masuk waktu solat
tapi kita fikir waktu solat panjang lagi so kita rasa boleh tunggu
tapi yang kita tahu Ajal memang takkan pernah tunggu kita
Lagi 1 kita fikir jika kita lewat kan waktu solat
kita sanggup tak Allah lewatkan urusan kita lepas kita meninggal dunia?
mesti kita tak nak kan?
Mohon pada Allah jika kita jaga solat awal waktu
mohon dipermudahkan urusan kita lepas kita meninggal
Alhamdullilah aku di keliling kawan-kawan yang sentiasa jaga solat
kawan-kawan yang baik
yang sentiasa menjaga solat
dulu aku tak paham atau meremehkan mungkin
contoh kalau waktu solat zuhur masuk zuhur pukul 1 ptg contoh..
tapi aku dah biasa set masa solat pukul 3 ptg
walaupun masih dalam waktu zuhur lagi 
tapi tetap di kira melewatkan waktu solat 
betul tak ?

Lagi satu solat asar sebelum balik kerja pukul 5.30 ptg pastikan solat dulu
jangan tunggu-tunggu nak solat kat rumah lah pulak
sebab waktu solat asar dengan maghrib sangat dekat
kot jalam jammed ke...
anak meragam ke kan kita balik kerja memang selalu ke laut lah solat kita tu
terkumat kamit bacaan sebab dah nak masuk maghrib
paling teruk terlepas waktu solat


Kalau berjalan di pusat membeli belah
sentiasa alert dengan waktu solat
kita saling mengingatkan pasangan kita & anak-anak kita waktu solat
anak-anak kecil kalau dah main memang lama kan nak melayan
contoh antara waktu zuhur dan asar
kadang terlajak kan kalau dah pusing-pusing mall tu
maklumlah mall tu besar luas nak pusing 

antara sebab orang wanita tak solat
malas
melecehkan solat wajib / tunggu hidayah 
tak menjaga aurat
masalah kebersihan macam keputihan (ini nanti aku nak cerita lebih sikit)
alasan nak solat kat rumah lebih selesa katanya sebab konon sempat sampai rumah untuk kejar solat
make up tebal susah nak cuci make up atau sayang nak cuci make up
telekung kat surau tak bersih
apa lagi? diri kita je yang tahu apa masalah nye yang lain-lain tu

kalau malas solat memang tak dapat la nak tolong
semua nya bergantung kepada kita bagaimana kita nak pengakhiran hidup kita ni
syurga tu mahal 
sebab tu bukan mudah nak dapat syurga
melainkan dengan beriman ,beramal soleh serta rahmat dari Allah

Nak cerita pasal tadi tu
kalau yang jenis banyak keputihan tu 
pastikan pakai pantyliner atau bawak panties lebih lah dalam handbeg
kemudian pergi bersuci dulu sebelum wuduk


pastu yang tak selesa dengan telekung surau boleh bawak telekung travel 
sekarang ni banyak pilihan telekung travel
kalau make up lebih baik guna yang mesra wuduk
bawa kit pencuci muka , bedak dd cushion paling senang & praktikal nak guna lepas solat
ini bagi wanita yang memang suka make up
kalau jenis yang tak make up  lagi senang
takde alasan tak nak solat tanpa sebab

Pernah aku singgah makan di sebuah restoran
waktu tu waktu maghrib
so kami nak solat tapi surau kecik ada 1 bilik je kena share lelaki perempuan
pastu nak ambil wuduk kat tempat belakang
takde selipar basah
tempat nye gelap tak selesa tak berapa bersih
tapi kami tetap solat jugak
Telekung sendiri tak bawak jadi pakai telekung surau tu walaupon tak berapa bersih
Ini jadi pengajaran kami jugak
bawa telekung sendiri
pilih tempat solat yang sesuai
boleh pilih singgah masjid dulu sepatutnya

Bagi ibu yang bekerja balik petang ambil anak dari pengasuh
macam aku sampai rumah dah pukul 7 camtu
kalau mood anak-anak tengah baik
masuk waktu terus solat
macam aku anak-anak aku kat rumah memang manja
yang si kecik medina merengek nak kan perhatian
nak ummi...nak ummi
so bila mood dia tengah baik
dah masuk waktu aku bagitahu anak-anak "ummi nak solat ye "
Marissa n medina angguk paham
selesai solat nampak mood dorang ok aku teruskan dengan baca quran ke camtu
pastu baru aku duduk dengan anak-anak melayan dorang sebelum masak
sebelum2 ni aku balik sampai rumah aku fikir nak masak apa
masak dulu siap masak baru solat maghrib
tapi percaturan aku silap
so aku ubah masa aku mengikut keutamaan

begitu jugak isyak
sebelum ni aku solat isyak dalam keadaan terlalu letih ,mengantuk
sebab dah pukul 10 / 11 mlm baru nak solat isyak
dah settle masak,sediakan suami n anak2 maka,sidai baju,kemas umah,kemas dapur n macam2 keje mak2 lagikan
siang kerja office ,malam kerja rumah tangga semua guna tenaga
so aku cuba solat awal
jadi tenaga masih ada lagi masa tu



Ok nak cerita solat tahajjud ,solat taubat,solat-solat sunat
hari biasa memang belum mampu aku nak buat
aku tak boleh fokus lagi
tapi aku cuba buat setiap sabtu ahad
waktu cuti
anak-anak tengah tidur lena , aku bangun
orang lain mungkin boleh buat lebih baik lagi
tapi bagi aku yang masih bertatih aku rasa syukur mampu buat camni dulu




sebenarnya apa yang aku kongsi lebih kepada ibu-ibu atau wanita islam
sebab nya aku paham ibu-ibu memang banyak tanggungjawab nak diuruskan
rumahtangga,suami,anak-anak,kerja
tu kadang solat tak tentu masa
perkongsian ini bukan untuk mendabik dada
tapi aku masih bertatih lagi untuk istiqamah
sama-sama lah kita memperbaiki kekurangan kita
masalah kita sebenarnya pengurusan masa dan keutamaan

Syurga tu mahal , Rahmat Allah maha besar

Salam Sayang
Sulinda











No comments:

Post a Comment

Designed by UMIESUEstudio 2014