Disclaimer
sebarang penggunaan gambar atau entry peribadi di dalam blog ini tanpa keizinan untuk tujuan peiklanan atau jualan adalah dilarang sama sekali
Wednesday, March 13, 2013
50 Aktiviti Menarik Anda Dan Bayi
Perkembangan bayi percaya bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh
utama pembelajaran berlaku. Anda tidak perlu muzik-muzik klasik, pita-pita belajar bahasa
atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik
baginya ialah ANDA. Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama-sama... jenis-jenis interaksiinteraksi
harian begini adalah lebih penting. Namun, kadangkala memang sukar untuk
memikirkan cara-cara baru untuk merangsang anak kecil anda (terutama sekali apabila anda
tidak tidur malam meredakan tangisannya). 50 aktiviti menarik (dan berdasarkan sains) yg
disyorkan ini pasti membuahkan hasil.
1. BERTENTANG MATA. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalamdalam
anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda
adalah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina
memorinya.
2. BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA. Walaupun reaksi yang akan anda dapat adalah rupa
keliru dan hairan di wajahnya, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk
menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma
perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.
3. JIKA BOLEH, SUSUKAN DENGAN SUSU BADAN. Lakukan selama mana yang anda
boleh. Tahukah anda bahawa kenyataannya adalah, kanak-kanak bersekolah yang
disusukan badan semasa bayi tinggi Iqnya. Tambahan pula, dengan menyusu badan
anda dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau
membelai rambutnya.
4. JELIRKAN LIDAH. Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir semuda dua hari
dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian
masalah di awal usia.
5. HASILKAN BUKU BINATANG. Sekali lagi anda melawat zoo, ambillah gambar-gambar
haiwan kesukaannya untuk dialbumkan. Kemudian, ‘bacalah’ buku itu bersama-sma
sambil menamakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi-bunyi binatang dan cerita
haiwan.
6. GELETEKLAH BAYI ANDA. Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah
pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labahlabah
panjat perigi’ dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal
berlaku.
7. TUNJUKKAN PERBEZAAN. Pegang dua keping gambar lebih kurang 8-12 inci jaraknya
dari muka bayi anda. Gambar-gambar tersebut seharusnya lebih kurang sama tetapi ada
sedikit perbezaan (mungkin salah satunya ada pokok dan satu lagi tiada). Bayi yang
masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya.
Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dam pembacaan apabila
dia besar kelak.
8. BERKONGSI PANDANGAN. Bawalah bayi anda berjalan-jalan dalam pendukung bayi yang
boleh diikat ke badan anda dan beritahu semua perkara yang anda nampak kepadanya
“Tengok anak kucing tu” atau “Besarkan pokok ni!” atau “ Dengar tak bunyi bomba tu?”
– untuk membekalkan bayi anda dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.
9. NYANYIKAN LAGU UNTUKNYA. Belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau
rekalah lagu anda sendiri (“mari kita tukar lampin, tukar lampin, tukar lampin....”).
Mainkan lagu Beethoven atau Beatles... Ada kajian yang mencadangkan bahawa
mempelajari ritma muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.
10. GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA. Gunakan waktu menukar lampin
untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar
lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.
11. SENTUH DAN RASA. Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza;
sutera, kain tuala, kain kapas dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada
pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.
12. PERGI MEMBELI-BELAH. Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi,
lawatlah pasaraya. Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di sana
menghiburkan bayi.
13. BERI KATA KUNCI. Jika anda berkata “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis,
anda sedang mengajar sebab dan akibat.
14. BERI KEJUTAN. Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau
perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.
15. SEDIAKAN BANYAK TISU. Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya
beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok.
Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.
16. BACA BUKU. Berulangkali. Saintis telah mendapati bahawa bayi semuda lapan bulan
dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan –
ia dipercayai membantunya belajar bahasa.
17. MAIN CAK-CAK. Menyorok-nyorok bukan sahaja dapat membuatkan dia ketawa. Bayi
anda belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.
18. JANGAN LUPA REHAT. Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk di
atas lantai bersama bayi anda – tanpa muzik, tanpa cahaya terang, tanpa
mainan. Hanya biarkan anak meneroka dan lihatlah ke mana dia membawa anda.
19. MAIN DENGAN WARNA. Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang sama
warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh
pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya.
20. BIARKAN DIA BERMAIN DENGAN MAKANANNYA. Apabila anak sudah boleh makan,
hidangkan makanan dengan tekstur yang berbeza – termasuklah kacang pea dimasak,
bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka
deria rasanya.
21. ANGKATKAN SAHAJA. Jika bayi anda asyik menjatuhkan barang mainannya dari kerusi
makannya yang tinggi, angkatkan dan beri kembali kepadanya walau berapa kali pun dia
melakukannya. Dia sebenarnya sedang belajar dan menguji hukum graviti. Berikan dia
beberapa keping kertas atau bola tennis, letakkan besen besar di bawah kerusinya dan
biarkan dia menjalankan eksperimennya sendiri.
22. BIAR DIA MEMBEBEL. Bayi anda memahami suara tinggi dan bunyian aneh yang anda
buat.
23. LATIHAN MENEKA. Gunakan beberapa cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil
di bawah salah satu cawan tersebut dan biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.
24. BINA LALUAN HALANGAN. Tingkatkan kemahiran motor dengan meletakkan kusyen sofa,
bantal, kotak atu permainan dia tas lantai dan kemudian tunjukkan kepada bayi
bagaimana hendak merangkak di bawah, di atas atau di sekeliling halangan tersebut.
25. IKUT RENTAKNYA. Semakin anak anda membesar, dia semakin suka mencuba
kreativitinya untuk melihat jika anda benar-benar mengikut apa yang dia lakukan seperti
membuat bunyi aneh, merangkak secara terbalik atau ketawa.
26. BUAT MUKA LAWAK. Kembungkan pipi dan suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia
sentuh sahaja, poof! Tiupkan ke mukanya. Suruh dia tarik telinga anda dan jelirkan
lidah. Buat bunyi yang pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang
sama tiga ke empat kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali
meneka.
27. RASA SEKELILING ANDA. Berjalan-jalanlah di sekitar rumah dengan mendukung
bayi. Letakkan tangannya pada tingkap, kain, daun dan objek-objek selamat yang lain
sambil me’label’ barangan tersebut.
28. CERITAKAN KISAH DONGENG. Pilih kisah dongeng kegemarannya dan tukarkan nama
watak utama ke nama anak supaya dia seronok.
29. BAYANGAN WAJAH. Biarkan bayi anda merenung dirinya di dalam cermin. Dia mungkin
menyangka yang dia sedang memerhatikan budak comel yang lain, tetapi dia akan
menyukainya bila bayi “yang lagi satu” senyum dan melambai padanya.
30. (KADANGKALA) BIARKAN DIA JADI BOS. Bina keyakinannya dengan memberi peluang
untuk dia memilih salah satu daripada dua pilihan: mangkuk berlainan warna ketika
waktu makan, contohnya. Dia akan tahu bahawa keputusannya diambil kira – dan boleh
berlatih menghafal nama warna.
31. GOYANGKAN BADAN. Ajar anak untuk menari twist dan menjerit, mengepak seperti
ayam atau berpusing seperti ballerina.
32. JADILAH TAMAN PERMAINAN. Berbaring di atas lantai dan biarkan bayi anda memanjat
dan merangkak di atas anda. Ia lebih murah daripada membeli gymnasium mainan dan
lebih menyeronokkan. Anda dapat meningkatkan koordinasi dan kemahiran
menyelesaikan masalahnya.
33. KIRA SEMUANYA. Kira berapa banyak blok kayu yang boleh anak anda susunkan. Atau
jumlah anak tangga dalam rumah anda. Atau jari jemari tangan dan kakinya. Kira
dengan kuat dan pasti dia akan mengikut anda.
34. GUNAKAN MASA BERCERITA SEPENUHNYA. Tunjukkan segala gambar dengan terperinci,
dan tanya anak anda segala jenis soalan daripada soalan abstrak (“adik rasa kenapa
Pekan nak makan telur tembakul ibunya?”) sehinggalah ke soalan konkrit (“Pernah tak
adik nampak kucing putih?”)
35. TUTUP TV. Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan drngan seseorang yang
tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu
mengajarnya.
36. TUKAR PEMANDANGAN. Tukar kedudukan kerusi makannya di sebelah meja yan lain.
Anda dapat mencabar memorinya untuk mengingat di mana hidangan diletakkan setiap
kali waktu makan.
37. MAIN PERMAINAN MEMORI WAJAH KELUARGA. Ambil gambar wajah-wajah ahli keluarga
yang penting dalam kehidupan bayi anda, buat dua salinan bagi setiap satu gambar –
dan anda sudahpun ada satu set kad suai padan. Susunkan ia menghadap ke atas di
atas lantai, dan bantu anak anda mencari dua kad yang serupa. Semakin bayi anda
membesar, anda boleh mengubah cara bermain dengan menyusunnya menghadap ke
bawah (menelangkupkannya).
38. RAKAM VIDEO UNTUKNYA. Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar
merangkak, main dengan nenek dan datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah
video itu untuk mengasah kemahiran berbahas dan memorinya.
39. MAIN HUJAN. Lompat ke dalam lopak air yang besar. Duduk di atas rumput basah
bersamanya. Walaupun kotor, ianya menyeronokkan dan merupakan salah satu cara
belajar tentang basah dan kering.
40. MENANGKAP SERANGGA. Tunjukkan gambar serangga tidak berbahaya (kumbang
ladybird, cengkerik, rama-rama) di dalam majalah atau buku, kemudian pergi ke taman
bunga untuk mencarinya.
41. BERGURAU-SENDA. Tunjukkan gambar Pak Cik Mat dan katakana “Ini Ibu.” Kemudian
akui kebodohan anda dan ketawakan ‘gurauan’ anda itu untuk membina naluri humour
dalam dirinya.
42. MAIN DENGAN PAKAIAN. Biarkan anak anda bermain dengan pakaian lama
ayahnya. Cari kembali topi-topi, skarf atau sarung tangan lama. Main permainan olokolok
dan biarkan kreativiti dan imaginasinya membawa anda.
43. AJAR TENTANG ISIPADU. Kumpulkan cawan-cawan atau bekas plastik yang berbeza
saiz, dan biarkan anak anda memenuhkan air ke dalamnya. Kadangkala, dia akan hanya
menuangkan sehingga setengah penuh. Terangkan kepadanya cawan yang mana lebih
besar dan yang mana lebih kecil.
44. HASILKAN ALBUM KELUARGA. Masukkan gambar saudara mara jauh dan dekat,
selalulah melihatnya untuk membina memori anak anda. Sewaktu neneknya menelefon,
tunjukkan gambar nenek sewaktu anak bercakap dengannya di telefon.
45. SURUH ANAK MEMBUAT KERJA. Anak kecil boleh membantu mengasingkan pakaian yang
ingin dicuci mengikut warna. Dia juga boleh mengasingkan bajunya di antara baju-baju
lain.
46. PERGI KE PERPUSTAKAAN. Ambil peluang bila perpustakaan anda menganjurkan sesi
bercerita atau tayangan teater boneka. Selain itu, barisan buku-buku juga pasti tidak
menjemukan.
47. CONTOHI CARA SESAME STREET. Khaskan satu minggu untuk satu abjad. Contohnya,
baca buku yang bermula dari A, makan makanan A, potong snek mengikut bentuk A,
dan tulis huruf A di halaman luar rumah dengan kapur.
48. MAIN BERULANG-ULANG. Cari semula permainan lamanya sewaktu dia masih bayi. Anda
pasti kagum dengan kebolehannya mencari cara baru untuk bermain dengan permainan
lamanya itu.
49. MAIN “TIRU-MENIRU”. Merangkak dengan kelajuan yang berbeza-beza supaya anak
boleh meniru anda. Berhenti sekali-sekala untuk bermain permainan lain.
50. BERCAKAP TENTANG PERASAAN. Peluklah dia waktu dia ingin tidur dan tanya apa yang
membuatkan dia gembira atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau
bangga? Anda akan bantu dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel
emosi. Aktiviti ini harus dikekalkan sehinggalah dia masuk Universiti nanti.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment