Disclaimer

:: Declaration of images are the intellectual or personal property, image usage is strictly prohibited without the written consent the blog owner, Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image::

sebarang penggunaan gambar atau entry peribadi di dalam blog ini tanpa keizinan untuk tujuan peiklanan atau jualan adalah dilarang sama sekali

Tuesday, September 26, 2017

KENANGAN MERANCANG MAJLIS PERKAHWINAN

Assalammualaikum readers 

kali ni nak share pengalaman aku sendiri mengurus majlis perkahwinan aku sendiri 5 tahun lalu
memang dah lama tapi aku teringin nak kongsikn pengalaman aku ni

Masa nak buat keputusan nak kahwin masa tu
memang aku sendiri tak berapa ada simpanan sangat
ibu ayah memang awal-awal cakap tak berapa ada duit nak bagi aku untuk majlis kahwin aku
lagi pula ibu ayah masa tu dah bercerai masing-masing dah ada kehidupan masing-masing.
Memang aku tak mengharapkan duit dari ibu ayah.
hantaran perkahwinan aku masa tu 11k
semua nya aku bagi kat ayah aku untuk uruskan katering dan sebagai nya
aku tak tahu kos sebenar ayah aku kena tambah
aku tak mintak sesen pun dari 11k tu
so bersyukur la korang yang mak ayah support semua kos korang kahwin ye huhuhu
lepas kahwin jangan lupa jasa mak ayah  ye (^_^)
Bila mak ayah korang tak mampu nak bagi lebih dari yang korang nak
contoh nya lah macam nak belajar takde duit,dorang tak dapat support korang
nak kahwin pulak  takde bajet..
janganlah berdendam atau merajuk dengan dorang
kalau korang nak hidup bahagia till jannah
korang usaha la sendiri macam mana pun nak cari duit
Kunci nya ialah Sabar
insyaAllah sabar itu indah


berbalik kepada objektif
hantaran 11k tu tak termasuk sewa gubahan hantaran, doorgift,kotak doorgift ,bridal,kek makan damai,barang-barang hantaran,kameraman , sewa homestay dan lain-lain

Baiklah biar aku cerita sikit anggaran kos belanjawan perkahwinan aku sendiri
pengalaman ni paling berharga dan manis buat aku sebab aku bangga dengan usaha sendiri , duit sendiri untuk selesaikan perkara seperti sewa gubahan hantaran, doorgift,kotak doorgift ,bridal,
kek makan damai,barang-barang hantaran untuk pihak lelaki
Ini semua atas tanggungjawab aku sendiri

Sewa gubahan RM 225 anggaran setiap 1 gubahan dalam RM 25-RM35 
sewa mengikut design gubahan
aku sewa je sebab aku tahu aku tak berapa kreatif sangat lagi pula gubahan kedai tu cantik-cantik belaka.memuaskan hati.
Ok kedai ni kedai cina tapi dorang ambil budak perempuan melayu gubah gubahan untuk di sewakan 
memang cantik secantik budak yang gubah tu
design ikut bajet sendiri 
Nama kedai tu Anew wedding
Sekarang dah bukak butik bridal sendiri kat Johor Jaya 
Gubahan hantaran booking seawal 5 bulan sebelum majlis 
sebab kalau last minit ko tak dapat banyak pilihan gubahan cantik-cantik macam ko nak.

Doorgift Mug RM 1000 =1000 pcs  mug RM1 aku tawar menawar la mintak diskaun haha..
tp orang kedai suruh aku pilih sendiri mug yang elok sebab mintak murah
Aku dgn aka tunang masa tu duduk kat kedai tu entah berapa lama bukak satu2 kotak check mug yang elok.
beli kat Air hitam masa tu..berat giler..penuh kereta angkut kotak besar berisi mug
angkut sampai Pasir gudang dengan Honda city
Mug beli 4 bulan sebelum majlis
aku beli awal sebab aku nak packing siap-siap sebelum majlis
doorgift ni salah satu benda yang orang selalu concern
Ia lebih kepada bersedekah
berpada-pada lah bajet ikut kemampuan korang
kenapa aku pilih mug?
Kegunaan mug kan untuk minum air
so pada aku personali air simbol rezeki pada aku
orang minum air guna mug yang aku bagi tu buat aku rasa faktor menjemput rezeki
itu yang aku harapkan masa tu moga-moga rezeki kami sekeluarga murah lepas kahwin
aku datang rumah makcik aku tengok dia pakai mug aku bagi dia
rasa terharu weh
1 kepuasan masa tu dengan pilihan aku tu



(Gambar ehsan pakcik google hihihi)

kalau korang datang sini memang mata korang rambang nak beli itu ini
tapi mind set kena betul
masa tu aku memang bawak RM 1000 jek
aku target nak cari mug harga 1 pcs RM1
dah beli balik terus jangan tengok-tengok lagi huhu
kalau betul-betul takde baru la fikir idea lain pulak 


Paper bag doorgift aku beli tak ingat lah masa tu
Tapi tak terlalu costly sangat la 
Setiap malam kerja aku lipat paper bag tu sebab paper beg tu bentuk kotak kan
nak isi mug,dalam mug letak gula-gula & coklat
ada jugak doorgift berisi jajan,air kotak & air mineral untuk tambahan mana-mana tak cukup
Aku settlekan bajet ni & settle packing doorgift 2 bulan sebelum majlis

Bridal aku booking lebih kurang 8 bulan sebelum majlis
kos bridal macam make up , baju sanding 2 helai, aksesori, pelamin, meja makan damai n yang lain
total RM3500
so aku bayar setiap bulan RM500 selama 7 bulan
aku target 2 bulan sebelum majlis aku dah settle hutang majlis dan packing doorgift..
semua mesti settle dalam masa 2 bulan sebelum majlis
kenapa aku mention 2 bulan sebelum majlis?
sebab kos memang dari aku sendiri
so 2 bulan sebelum majlis tu kena settle hutang & packing sebab ko tak kan tahu apa lagi yang ko lupa nak masuk kan dalam bajet ko.
takut -takut tak cukup bajet kalau last minute bayar itu ini

saudara mara aku datang ramai dari kampung
berkampung kat rumah aku..
so aku mesti sediakan sarapan pagi untuk dorang
aku order nasi lemak,kuih muih air dari kawan office..
part tu settle
bajet dalam RM 150 camtu
sebelum dorang hadir ke masjid tengok aku nikah mesti sarapan dah ready
kesian dorang datang dari jauh
jangan di tanya mak ayah aku urus apa..
cukupla apa dorang dah besar kan aku jadi manusia
aku nak kahwin aku la kena fikir nak manage duit macam mana

pastu homestay
aku sewa homestay untuk mak aku dengan family abah tiri aku masa tu
sewa homestay dalam RM150
dah arwah dah abah aku tu
Al fatihah....
baik orang nya


Kek Kahwin aku order dengan kak iza dari double n collection
Kos dalam RM250
bajet tu lepas dah settle bayar semua sekali
aku booking sebulan sebelum majlis
bayar masa sehari sebelum majlis
kek tu 3 tingkat..jenuh aku cari gambar penuh
tapi banyak sangat nak cari tak jumpa-jumpa



Baju nikah aku beli sendiri 
sebab aku nak minimalis je simple 
yang dah ready kat butik bridal aku tak minat
kos baju nikah dalam RM150


Ok part kameraman pulak
kos kameraman pada masa tu yang aku dah servey dalam anggaran 2k-3.5k ke atas
tapi bajet aku dalam RM1500 je...
kebetulan bakal adik ipar aku masa tu memang buat job ni dengan member dia
aku bagitahu bajet aku sekian sekian..
nak konsep macam mana
siap ada pre-wedding ok
buat kat melaka masa tu
bawak mak aku sekali hihihi
aku fikir selesa sikit lah nak bergambar dengan orang yang kita kenal
nak posing kan...
aku byr 3x kat adik ipar aku 
sebab tu dalam setahun sebelum majlis kena plan betul-betul
sebab aku takde sumber-sumber kewangan  lain nak korek 
aku dengan rasa syukur sebab aku tak pinjam duit dari siapa-siapa
sebab lepas kahwin aku nak tenang dari hutang
memang duit aku kerja 
alhamdullilah rezeki aku ada
salah satu cara aku manage duit  aku , 
aku main kutu dengan makcik aku jugak
dapat duit kutu aku settle lah apa yang penting dulu


Barang-barang hantaran aku bagi pihak lelaki ada 9 dulang
Aku list mana yang ingat eh huhu
dah 5 tahun nak mengingat memang jenuh lah
sirih junjung, kek , baju sejuk G2000, Jam tangan Tissot,Sejadah + Quran , 
Set Tali pinggan + beg duit Sembonia ,Buah buahan,kasut jenama Hush Puppies , kuih muih
Masa buat checklist nak bagi hantaran apa kat tunang masa ni
macam risau je bajet cukup ke tak
tapi mesti ada 1 benda yang berbaloi di beri la walaupun mahal macam jam tangan tissot aku bagi tu
pastu janganlah beli semua serentak
beli sikit-sikit lama-lama lengkap lah barang-barang nya
kitaorang servey 1 jenis barang hantaran je merata servey
yang penting selain harga yang berpatutan adalah kepuasan kot 
aku settlekan payment untuk kos yang besar macam bridal,barang-barang hantaran,kameraman...
Bridal RM 3500
Kameraman RM 1500
Barang-barang hantaran RM 3000
Doorgift Mug RM 1000
Sewa homestay RM150
Sewa gubahan hantaran RM 225
Kek sanding 3 tingkat RM 250
Kos-kos lain macam sarapan pagi saudara mara ,kotak doorgift ,
jajan,contact lens,kasut nikah,baju nikah ,kad kahwin,banner kahwin dan lain-lain
nak list banyak jugak tu anggaran dalam RM 3000 ++
kos-kos tersembunyi tu aku dah lupa la 

Jumlah anggaran kos yang aku dah guna untuk majlis aku ialah +/- 12K
nama pun anggaran kan  
haruslah ada " plus minus " (^_^)


Sebelum aku mengakhiri perkongsian aku ni
pendapat aku secara peribadi 
apa pun yang korang nak buat mesti lah ada perancangan
tanpa perancangan , target , usaha, doa & tawakal 
perancangan hanya perancangan sahaja
apa pun tak boleh jadi
boleh jadi gaduh jugak bila ada isu berkaitan majlis perkahwinan
Kalau jenis berduit tu lain la...
ada duit semua boleh jadi
tipulah tak stress sepanjang proses merancang majlis ni
jerawat nanah kot naik kat muka aku ni
migrain tu jangan tanya lah mudah hinggap
dengan macam-macam dugaan
airmata suka duka tawa ria semua ada masa tu
Tu aku cakap Sabar itu indah
5 tahun dah usia perkahwinan kami di kurnia kan 2 bidadari kecil 
Marissa Safiyyah & Medina Suraya
alhamdullilah..di kurniakan suami yang penyayang & bertanggungjawab
Moga kekal hingga ke Jannah
Aaaamiinn 

Ok lah kang panjang pulak penutup ni


Salam Sayang
Sulinda























1 comment:

Designed by UMIESUEstudio 2014